Vena
Administrator
Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 23:54, 12 Wrz 2007 Temat postu: NIEWIDZIALNA RĘKA |
|
|
CYKL SPRAWNOŚCIOWY
Cykl sprawnościowy jest realizowały w Gromadzie by pokazać Zuchom ile radości można czerpać z pożytecznego działania, oraz aby pokazać Jego cel.
Pozwala on zdecydowanie zrealizować jeden z elementów metody harcerskiej – Uczenie w działaniu.
Podczas trwania cyklu Zuchy nauczą się czerpać radość z pomocy innym, poczują się potrzebne.
Zrozumieją wartość braterstwa, przyjaźni.
Pogłębimy szacunek do człowieka, nie zwracając uwagi na Jego pozycje społeczną czy status materialny.
Zwrócimy uwagę na potrzebę pomocy innym.
Nauczymy szacunku do przyrody, miłości do zwierząt i odpowiedzialności za nie.
Celem cyklu jest również integracji Gromady dzięki wspólnemu działaniu i podejmowaniu inicjatyw.
Większość Zuchów przeszła już do 4 klasy więc Jesteśmy w stanie przy współpracy i pomocy Harcerzy zrealizować zadania które założyliśmy.
OBRZĘDOWOŚĆ:
• Podczas trwania cyklu Zuchy zrealizują 5 różnych pożytecznych czynów:
Zorganizują akcję dożywiania
Zbiorą i zawiozą dary do Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt
Wykonają kartki oraz wyhodują kwiatki dla osób starszych z Domu Opieki
Wykonają i będą dbały o Karmnik dla Ptaków
Przedstawią jasełka w Liceum Ogólnokształcącym
• Zadań tych Gromada podejmie się w okresie „przed” i „ po” świątecznym
• „ NIEWIDZIALNA RĘKA” – duża, kartonowa ręka zostanie pocięta na 5 części, po 1 palcu. Zuchy po każdym wykonanym dobrym czynie otrzymają jedną część.
• Zuchówka- „ STOWARZYSZENIA POŻYTECZNEGO DZIAŁANIA”
• NAZWY SZÓSTEK- Związane z czynami i nazwą Zuchówki- „ Patrol …………..”
• OKRZYK- „ Wszyscy razem do działania ! „ - Kadra
„ By nie było zamieszania ! „ - Zuchy
• ROZPOCZĘCIE ZBIÓRKI– Apel Zuchowy po którym następuje OKRZYK, sprawdzenie obecności, rozpalenie świeczki, wybranie Strażnika Ognia
• SPRAWDZANIE OBECNOŚCI- Każdy Zuch odbija Swój kciuk na tablicy, przy Swoim imieniu
• ZAKOŃCZENIE ZBIÓRKI- Przyczepienie kolejnego elementu „NIEWIDZIALNEJ REKI” , KP, Okrzyk, zgaszenie świeczki przez Osobę która w szczególny sposób się zasłużyła
• Sprawności indywidualne do cyklu:
Charakteryzator
Dobry Opiekun
Dekorator
Hodowca Kwiatów
Kolędnik
Ludwiczek/Nowoczesna Gospodyni
Plastyk
Przyjaciel Innych
Ptasi Opiekun
Śmieszek
Złota Rączka
Dodatkowo Zuchy będą mogły zdobyć takie sprawności jak: AKTOR, PRZYJACIEL ZWIERZĄT, KUCHCIK, czy OGRODNIKA.
I )
Cel:
Zwrócenie uwagi na potrzebę pomocy innym
Zachęcenie do aktywnego działania
Przypomnienie o obowiązkach
Przypomnienie Prawa Zucha „ Wszystkim z Zuchem jest dobrze”
„ Stowarzyszenie Pożytecznego Działania”
1. Rozpoczęcie zbiórki – według obrzędowości Gromady
2. Gawęda- „ Słuchajcie Zuchy, zbliżają się Święta. To czas kiedy powinniśmy być szczególnie mili dla Innych, oraz starać się sprawiać radość. Powinniśmy starać się być „ małymi Św. Mikołajami”. Dlatego mam dla Was propozycje … - Propozycja wzięcia udziału w działaniach „NIEWIDZIALNEJ RĘKI”, przedstawienie planu ( ani słowa o zdobywaniu sprawności ! Zuchy mają robić to bezinteresownie, a nie dlatego by na ich rękawie pojawiła się jeszcze jedna nowa sprawność. Ich praca zostanie doceniona później)
3. KR- Podjęcie decyzji o wzięciu udziału w akcji „ NIEWIDZIALNA RĘKA”. Wybranie nazw szóstek. Wymyślenie okrzyku. Ustalenie sposobu sprawdzania obecności.
4. Majsterka- Wykonanie „ RĘKI DOBRYCH UCZYNKÓW” – odrysowanie własnej dłoni (x2), przyklejenie Jej na patyczek ( najlepsze są takie do szaszłyków). Na Swojej ręce Zuch wypisuje na każdym palcu po jednym dobrym uczynku który będzie wypełniał. 1 palec- 1 uczynek – 1 dzień. Codziennie inny uczynek.
5. Zabawa- Berek „ Piątka” – Reguły zabawy- jak zwyczajny, pospolity berek. Osoba złapana stoi i wyciąga przed Siebie prawą rękę. By mogła zostać wyratowana- ktoś musi podpiec i przybić Jej „ piątkę”.
6. Piosenka- Nauka piosenki „ Kocham Świat”
7. TEATRZYK ZUCHOWY- Przygotowanie do Jasełek, rozdzielenie ról, tekstów, ustalenie stroi
8. Obrzędowe zakończenie
II)
Cel:
Nauka pracy w grupie, współdziałania, współodpowiedzialności
Rozwijanie zdolności artystycznych i aktorskich
Stworzenie możliwości wykazania się pomysłowością, inicjatywą, samodzielnością
Próba wyeliminowania lub zmniejszenia negatywnych emocji takich jak nieśmiałość, lęk przed ludźmi, stres
Rozbudzenie chęci sprawiania ludziom radości
„ Jasełka w Teatrze Zuchowym”
1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Gawęda- „ Dziś przygotujemy się do przedstawienia Jasełek w Liceum, by młodzi ludzie mogli choć na chwilkę wrócić do dzieciństwa …”
3. Majsterka- Przygotowanie rekwizytów i strojów
4. GiĆ-
„ Mówię tak „ - Drużynowy mówi łamańce językowe- Zuchy powtarzają – Każdy aktor powinien przecież mieć dobrą dykcję jak i wyraźnie mówić
„ Moja Twarz” – Zuchy dobierają się parami. Siadają naprzeciwko Siebie. Jedna Osoba tworzy dziwne miny- druga jest jej odbiciem lustrzanym i stara się Ja naśladować. Po chwili następuje zmiana ról.
„ Krzykacz” – Grupę dzielimy na dwie drużyny. Stają naprzeciwko Siebie, na określony znak mają za zadanie się przekrzyczeć.
„ Kalambury” – Zuchy dzielimy na dwie drużyny. Jedna osoba z Drużyny przychodzi do prowadzącego i losuje karteczkę z hasłem( głównie czynności: mycie zębów, odkurzanie, jazda konna). Stara się pokazać hasło za pomocą gestów i mimiki ciała, bez używania słów. Jeżeli odgadnie Jej Drużyna- dostają 1 punkt, jeżeli Drużyna przeciwna- dostaje 2pkt. Uczestnicy losują hasła na zmianę, raz jedna drużyna, raz druga.
5. Piosenka- „ Kocham Świat”
6. Próba.
7. Obrzędowe Zakończenie + Zadanie Międzyzbiórkowe- Przyniesienie doniczek z ziemią.
Zbiórka Wyjazdowa:
PRZEDSTAWIENIE JASEŁEK W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCACYM
Najlepsi aktorzy dostana sprawność „AKTORA”
III)
Cel:
Zwrócenie uwagi na potrzebę pomocy zwierzętom
Kształtowanie humanitarnego stosunku do zwierząt
Kształtowanie właściwego stosunku do przyrody
Nauka odpowiedzialności
Nauka współpracy
„ Ćwiru, ćwiru Mamy Karmnik „
1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Gawęda – „ Słuchajcie, jest zima. To cieżka pora roku szczególnie dla zwierząt żyjących na wolności, które mają problemy ze znalezieniem pokarmu. Dlatego dziś wykonamy karmnik i będziemy o Niego dbać przez cała zimę.
3. Majsterka- Wykonanie jednego – wspólnego KARMNIKA
4. Zabawa- „ Ptaszki-Igraszki” – Zuchy przybierają nazwy różnych ptaków, biegają- „fruwają” swobodnie po Zuchówce. Prowadzący wymienia różne potrawy, które ptaki konsumują- np. SŁONINA- Wtedy „Ptaki-Zuchy” które żywią się tym pokarmem przylatują do Karmnika- wydzielony fragment pomieszczenia w którym stoi prowadzący.
5. Piosenka- „ Kocham Świat”
6. KR- Decyzja o tym kto i kiedy będzie opiekował się Karmnikiem uzupełniając zapas jedzenia.
7. Zwiad- znalezienie dogodnego miejsca w którym można by zamontować karmnik. Montaż karmnika.
8. Gawęda –„ Za jakiś czas wybieramy się do Domu Opieki, chcemy zawieźć starszym, samotnym osobom kwiatki. Kwiatki, które sami wyhodujemy. Jednak musza mieć one troszkę czasu by urosły, dlatego dziś je posadzimy i przez cały ten czas będziemy pielęgnować i doglądać”
9. Majsterka- Posadzenie Bratków.
10. Obrzędowe Zakończenie + Zadanie międzyzbiórkowe- Opiekowanie się kwiatkami, tak by wyrosły zanim pojedziemy do Domu Opieki, oraz przyniesienie na kolejną zbiórkę warzyw ( poinformować Rodziców iż potrzebna jest spora ilość)
Zuchy które będą z własnej woli i chęci pełniły najwięcej dyżurów przy KARMNIKU otrzymają sprawność „ PRZYJACIELA ZWIERZĄT”
IV)
O przebiegu tej zbiórki należy poinformować Rodziców.
Do Jej przeprowadzenia potrzebujemy pomocy Pań Kucharek ze Szkoły, które udostępnią Nam kuchnię a także pomocy zaprzyjaźnionych harcerzy, którzy wcześniej rozlepią plakaty wykonane przez KADRĘ (informujące o akcji, by mieć pewność, że ktoś jednak przyjdzie), a w dzień akcji zadbają o to by kocioł z zupą dotarł w odpowiednie miejsce.
W całą akcję dobrze jest zaangażować Rodziców.
Zbiórka powinna odbyć się krótko przed Świętami.
Cel:
Czerpanie radości z pomocy innym
Zwrócenie uwagi na potrzebę pomocy innym bez względu na ich pozycję społeczną
Integracja z Rodzicami
Ukazanie Harcerstwa i Zuchów z jak najlepszej strony Pokazanie iż naprawdę jesteśmy organizacją pożytku publicznego
Nauka czystego i estetycznego przygotowywania posiłków
„ MNIAM MNIAM, DOBRĄ ZUPKĘ WAM DAM”
1. Obrzędowe rozpoczęcie.
2. Gawęda- O bezdomnych i biednych, którzy nie zawsze mają jedzenie
3. KR- Decyzja o pomocy takim ludziom i przygotowaniu dla Nich posiłku
4. Majsterka-
PLAKAT/TRANSPARENT-informujące o tym co to za akcja
„DOBRE ŻYCZENIA” – wypisanie dobrych życzeń na malutkich karteczkach i przyklejenie do miseczek
5. KUCHARZENIE- Gotowanie zupy
Gromadę dzielimy na 4 grupy w których jest przynajmniej jedna osoba starsza:
1 GRUPA- Obiera i myje warzywa
2 GRUPA- Kroi warzywa
3 GRUPA- Gotuje podstawę zupy
4 GRUPA- Parzy herbatę
6. Przejazd na miejsce.
7. Happening- Zuchy rozdają zupę potrzebujący oraz herbatę zmarzniętym przechodniom
8. Piosenka- „ Kocham Świat”
9. Obrzędowe Zakończenie + Zadanie Międzyzbiórkowe- Każdy Zuch zbiera Dary, które będzie można przekazać do Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt
Najbardziej aktywne Zuchy otrzymają sprawność „KUCHCIKA”
V)
Zbiórka Wyjazdowa – należy poinformować wcześniej Rodziców.
Jedziemy do Schroniska by przekazać dary, które Zuchy zebrały.
Cel:
Poczuwanie się do odpowiedzialności za los zwierząt
Pogłębianie humanitarnego stosunku do zwierząt
Wpajanie miłości do zwierząt
Wyeliminowanie strachu przed „groźnymi psami” ( o ile takowy istnieje)
„ Łapy, łapy cztery, łapy”
1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Gawęda- Kilka słów o tym co dziś w planach …
3. Wizyta w Schronisku.
4. KR- Podsumowanie zbiórki darów i kilka słów o wizycie w Schronisku
5. Obrzędowe zakończenie + Zadanie międzyzbiórkowe- Pamiętać o przyniesieniu kwiatka na następną zbiórkę !
Zuchy które zbiorą największą ilość darów i będą najbardziej aktywne ( oczywiście w pozytywnym sensie) podczas wizyty w Schronisku otrzymają
Sprawność „ PRZYJACIELA ZWIERZĄT”
VI)
Zbiórka Wyjazdowa. Podsumowanie cyklu.
Należy wczesniej o jej przebiegu poinformować Rodziców.
Cel:
Wyrabianie potrzeby sprawiania ludziom radości
Praca nad odpowiedzialnością
Ukazanie czerpania przyjemności z bezinteresownego działania które i tak w końcu zostało docenione
„ Wyhodowałem kwiatek ! „
1. Obrzędowe rozpoczęcie
2. Gawęda- „ Dziś wybierzemy się ...”
3. Majsterka- Wykonanie kartek z życzeniami
4. KR- Wybranie najładniejszego kwiatka i sprawdzenie ich stanu, rozmowa o odpowiedzialności
5. Wyjście do Domu Opieki ( wręczenie kwiatów i kartek z życzeniami)
6. Powrót do Zuchówki
7. Krąg Parady- Wręczenie ostatniego elementu „NIEWIDZIALNEJ RĘKI”,
Informacja o zdobyciu sprawności „ NIEWIDZIALNA RĘKA”
Wręczenie dodatkowych sprawności.
8. Zakończenie- KP + Okrzyk
Hodowca najładniejszego-według Zuchów kwiatka dostanie dodatkowo sprawność „ OGRODNIKA”
Post został pochwalony 0 razy
|
|