Vena
Administrator
Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 10:21, 29 Kwi 2008 Temat postu: PLAN PRACY KOLONII |
|
|
Zamieszczam również plan pracy kolonii
ZWIĄZEK HARCERSTWA POLSKIEGO
WrGZ „ Smerfowa Gromada”
&
6GZ „ KICAKI”
„CIUCHCIA”
Pobierowo 7-20.07.08
I . ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE
1. Rodzaj placówki wypoczynku: Kolonia Zuchowa.
2. Organizator: Hufiec Wrocław, 6GZ „Kicaki”, WrGZ „Smerfowa Gromada”
3. Termin: 07-20.07.08
4. Miejsce lokalizacji: Baza Harcerska Hufca ZHP Jelenia Góra w Pobierowie
Baza Harcerska w Pobierowie jest położona w województwie zachodniopomorskim. Jest niewątpliwie jedną z najładniejszych miejscowości na wybrzeżu. Baza zlokalizowana jest około 300m od Morza Bałtyckiego w lesie sosnowym.
Uczestnicy zakwaterowani będą w namiotach typu „dziesiątka” na łóżkach wojskowych.
5. Kadra:
Dh. hm. Irena Gawlik- Komendantka Kolonii
Dh. Monika Pruszkowska- Zastępca Komendantki Kolonii, Drużynowa 6GZ „ Kicaki”
Dh. pwd. Weronika Chałupniczak- Zastępca Komendantki Ds. Programowych, Drużynowa WrGZ „ Smerfowa Gromada”
Dh. Magdalena Kazior- II Zastępca Komendantki Ds. Programowych, Przyboczna 6GZ „Kicaki”
Dh. Maciej Nikiel- Zastępca Komendantki Ds. Organizacyjnych, Oboźny, Przyboczny WrGZ „ Smerfowa Gromada”
6. Uczestnicy kolonii:
Na kolonię pojadą dzieci z dwóch gromad- 6GZ „ Kicaki” oraz WrGZ „ Smerfowa Gromada”. Dzieci znają się i lubią, były razem na biwaku.
Pochodzą z dzielnic Psie Pole oraz Fabryczna/Krzyki, z osiedli Kiełczów oraz Gajowice/ Grabiszyn.
Wywodzą się z środowisk średnio zamożnych.
Najmłodsze dzieci kończą w tym roku zerówkę, a najstarsze idą do czwartej klasy.
Większość z nich była już na kolonii, oraz na biwakach.
Prawie wszystkie posiadają znaczki zucha oraz są w trakcie zdobywania gwiazdek.
CHARAKTERYSTYKA GROMAD:
WrGZ „Smerfowa Gromada”
Gromada działa od prawie dwóch lat. Pierwsza zbiórka naborowa odbyła się 7 września w SP76 przy ul. Wandy 13.
Skupia dzieci z osiedla Gajowice/Grabiszyn, ze Szkoły Podstawowej nr 76 oraz 68.
Gromada jest koedukacyjna i liczy 12 dziewczynek i 11 chłopców (3 szóstki żeńskie i 2 męskie).
Wszystkie Zuchy są umundurowane, prawie wszystkie posiadają znaczki zucha.
Dzieci bardzo chętnie zdobywają sprawności, gwiazdki zuchowe oraz uczestniczą we wszystkich wyjazdach i biwakach.
Zuchy z Gromady są bardzo zżyte i dobrze czują się w Swoim towarzystwie.
Sprzeczki czy kłótnie prawie się nie zdarzają.
Dzieci nie sprawiają kłopotów wychowawczych.
Ściśle współpracujemy z Rodzicami, Dyrekcją Szkoły, oraz z 112WDW.
W tym roku czeka Nas przekazanie kilkorga Zuchów do Drużyny Harcerskiej.
W ciągu pierwszego roku Gromada wypracowała obrzędowość.
Posiadamy Totem, Piosenkę, Okrzyk, Kronikę, Skarbonkę Gromady, Pamiętnik, w którym zapisujemy zdobyte sprawności, specyficzny sposób sprawdzania obecności na zbiórkach oraz każdy członek gromady ma własny pseudonim
Barwami Naszej Gromady jest kolor błękitny
6 GZ „Kicaki”
Gromada działa od listopada 1999r. Uczęszczają do niej dzieci z klas I-III Szkoły Podstawowej nr 10, przede wszystkim okolice Psiego Pola i Kiełczowa. Gromada jest koedukacyjny, liczy około 11zuchów. 5 zuchów ma złożoną obietnice zuchowa.
Dzieci bardzo chętnie biorą udział w zabawach, starają się na zbiórkach zdobywać sprawności indywidualne a także wykazują się podczas cyklicznych zbiórek gdzie udział w nich oraz wykazywanie się w ich tematyce punktuje na zdobywanie sprawności grupowych.
Dzieci chętnie współpracują podczas zadań zespołowych podzieleni na koedukacyjne drużyny.
W ciągu lat swojego istnienia gromada wypracowała swój totem, którym jest ogromna pomarańczowa marchewka, „Puchata” kronikę, piosenkę gromady oraz charakterystyczny krąg rady wraz z maskotka. Gromada posiada charakterystyczne dla siebie powitania a także regulamin stworzony przez zuchy.
Gromada ma barwy żółte z zielonym obszyciem i puchatym królikiem na środku.
II . ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
1. Cele kolonii
Kolonia zuchowa ma zapewnić zuchom pełny wypoczynek po trudach rocznej pracy w szkole, dostarczyć wrażeń i umiejętności, poprawić stan zaradności życiowej oraz umiejętność współżycia w grupie.
Poprzez zdobywanie sprawności chcemy nauczyć Zuchy:
JAPONKA/JAPOŃCZYK:
Dzielności, szlachetności, tolerancji.
SZMARAGDOWY HAKIM:
Gotowości niesienia pomocy innym, wrażliwości, uczciwości, prawdomówności, mądrości, samodyscypliny.
SHREK:
Szacunku i tolerancji dla innych, nie oceniania nikogo po wyglądzie i pozorach, wartości przyjaźni, pokonywania strachu.
ZDOBYWCY DZIKIEGO ZACHODU:
Kształtowania odważnej postawy, sprawiedliwości, zaradności, samodzielności, poszanowania praw i kultury innych ludzi, chcemy rozwinąć sprawność fizyczną oraz kształtować uczucia przyjaźni i solidarności ze wszystkimi ludźmi bez względu na rasę i kolor skóry.
Chcemy alby podczas kolonii zuchy zdobywały nową wiedzę, nauczyły się kilku pożytecznych umiejętności, zmieniały swoje negatywne zachowania.
Mamy nadzieję, że na kolonii zuchy usamodzielnią się, a także będą miały stworzone odpowiednie warunki do kształtowania się pożądanych cech potrzebnych do pracy w grupie rówieśników.
Podczas zdobywania sprawności zuchy poszerzą swoją wiedzę i umiejętności. Podczas codziennych zabaw i zajęć ruchowych na świeżym powietrzu dzieci poprawią swoją sprawność fizyczną.
Kolejną atrakcją jest bliskość plaży oraz Morza Bałtyckiego.
Wyjazd będzie także kolejną okazją do integracji grupy.
Postawiliśmy cele:
Poznawcze:
Wprowadzenie zuchów w świat niezwykłych podróży kolejowych.
1 Nabycie umiejętności orientacji w terenie, poznania nowych technik plastycznych,
2 Wyrabianie sprawności ruchowej, spostrzegawczości, odwagi.
3 Uświadomienie zuchów jak ważna jest wyobraźnia, marzenia i hobby.
4 Podniesienie kondycji zdrowotnej zuchów.
5 Wyrobienie w uczestnikach nawyków higienicznych
6 Integracja uczestników, współpraca z gromadami
7 Rozśpiewanie zuchów i zdobycie nowych sprawności indywidualnych
8 Doprowadzenie do złożenia Obietnicy Zucha i zdobycia kolejnych gwiazdek
Wychowawcze
1 Kształtowanie postaw dobrej koleżanki/kolegi
2 Uczenie się życia w zgodzie z przyrodą
3 Nabycie takich cech jak: punktualność, zaradność, samodzielność, opanowanie, wrażliwość.
4 Przygotowanie najstarszych zuchów do przejścia w szeregi drużyny harcerskiej.
5 Rozwijanie twórczości dzieci poprzez zapoznanie ich z różnymi dziedzinami sztuki.
6 Nauka twórczego podchodzenia do problemów, trudności i zadań; rozwijanie pomysłowości.
7 Nauka tolerancji, chęci poznawania odmiennych kultur, religii, społeczeństw.
8 Rozbudzenie ciekawości.
2. Formy realizacji celów:
1 Praca z Prawem i Obietnicą Zucha.
2 Fabuła kolonii..
3 Wycieczka autokarowa.
4 Zdobywanie sprawności kolonijnych.
5 Czynny udział w przedsięwzięciach zgrupowania.
3.Fabuła Kolonii
Dzieci zamieniają się w Kolejarzy, którzy podróżując pociągami różnego rodzaju ( podmiejski, osobowy, pośpieszny, ekspres, Eurocity, Intercity) odwiedzają różne zakątki świata i przeżywają tam niesamowite przygody. Zanim zaczniemy Swoją podróż musimy poznać dobrze swój zawód i przygotować się do wzorowego wypełniania Swoich obowiązków. W czasie naszej kolejowej podroży odwiedzamy Japonię. Poznajemy „Kraj Kwitnącej Wiśni”, jego kultur oraz ludność i jej zwyczaje.
Następnie odwiedzimy Szmagdowego Hakami gdzie poznamy kulturę ludzi
Wschodu. Poznamy medycynę naturalna, kulturę hinduską i muzułmańską.
Dalej udamy się na Ogrowe Bagno odwiedzić Naszego Przyjaciela Smreka, który
będzie starał się pokazać Nam, że ludzie tak jak Ogry mają warstwy i nie należy
oceniać ich po wyglądzie zewnętrznym. Przyjrzymy się bliżej jego Przyjaciołom i
przeżyjemy niesamowite, radosne przygody.
Na sam koniec naszej podróży dotrzemy na Dziki Zachód, gdzie odwiedzimy
Miasteczko Szeryfa oraz Ranczo. Spotkamy prawdziwych rewolwerowców,
hodowców bydła oraz wypalimy fajkę pokoju z Indianami.
4. Wykaz sprawności zdobywanych w czasie kolonii:
Indywidualne: Dama, Dekorator, Dobry Opiekun, Dżentelmen, Gimnastyk, Higienista, Kronikarz, Ludwiczek/Nowoczesna Gospodyni, Mistrz origami, Pływak, Porządnicki, Sobieradek, Śnieżnobiały Uśmiech, Śpiewak, Złota rączka
Zespołowe: Kolejarz, Japonka/Japończyk, Szmaragdowy Hakim, Shrek, Zdobywca Dzikiego Zachodu
5. Obrzędowość główna:
1 Nazwa kolonii: „ CIUCHCIA”
Podsumowanie dnia: ODPRAWA KOLEJOWA U ZAWIADOWCY
Totem –ZEGAR DWORCOWY
Dobranocka- OPOWIEŚCI KOLEJARZY
Apel- INFORMACJA DWORCOWA
2 Okrzyk:
Kadra: Chcesz być dzielnym kolejarzem ?
Zuchy: Zapraszamy na wojaże !
3 Kronika czyli DZIENNIK KOLEJOWY.
4 Szóstki- WAGONY [ czy będzie coś co odróżnia każdą szóstkę ? ]
5 Kadra:
- Komendantka- ZAWIADOWCA
- Zastępca- ZASTĘPCA ZAWIADOWCY
- Instruktor Ds. Programowych- DYŻURNY RUCHU
- II Instruktor Ds. Programowych- NASTAWNICZY
- Instruktor Ds. Organizacyjnych/Oboźny- REWIDENT WAGONOWY
6 Kadrówka- SŁUŻBÓWKA/ KONDUKTORKA
7 Flaga obozu- TABLICA DWORCOWA –„ ZUCHOWO GŁÓWNE” ,+ FLAGA POLSKI
8 Tablica Informacyjna- ROZKŁAD JAZDY
9 Lista spraw- STRAŻ OCHRONY KOLEI
10 Poczta kolonijna- OBSŁUGA BAGAŻOWO-POCZTOWA
11 BILETY- na każdą podróż
12 Piosenka- „ Pociąg Krasnoludków”- Zespół GONG
6.Ramowy rozkład dnia
7.30 - Pobudka – DŹWIĘKI SYGNAŁÓWKI
7.35-7.40 - Powitanie dnia- ODJAZD POCIĄGU!
7.40-7.50 - Gimnastyka- OBUDZENIA USTAWIACZA
7.50-8.30 - Mycie, sprzątanie – NAPEŁNIANIE TENDRA
8.35-8.50 - Apel poranny- SEMAFOROWE WIEŚCI
9.00-9.30 - Śniadanie – WAGON BAROWY
9.35-9.50 - Kończenie porządków- HAMULEC BEZPIECZEŃSTWA
10.00-13.30 - Zajęcia programowe- STACJA I
13.35-14.00 - Przygotowanie do obiadu- OBROTNICA OBIADOWOWA
14.00-14.30 - Obiad – WAGON RESTAURACYJNY
14.30-15.30 - Cisza poobiednia- ODPOCZYNEK W SALONCE
15.30-18.00 - Zajęcia programowe- STACJA II
18.00-18.25 - Przygotowanie do kolacji- OBROTNICA WIECZORNA
18.30-19.00 – Kolacja – WARS
19.00-19.45 - Mycie- SPOTKANIE Z ŻURAWAWIEM WODNYM
19.45-20.45 - Kominek- SPLOT WAGONÓW/ ŁĄCZNICA WIECZORNA
20.45-21:15 - Podsumowanie Dnia- ODPRAWA KOLEJOWA U ZAWIADOWCY
21:15- 21:30- Przygotowanie do ciszy nocnej- WŁĄCZENIE CZUWAKÓW
21.30-22:00- Dobranocki i kołysanki- OPOWIEŚCI KOLEJARZY
22:00-7.30 - Cisza nocna – ODPOCZYNEK W KUSZETCE
III. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:
Dzień I Rano
PRZYJAZD NA BAZĘ, Zakwaterowanie, Pionierka
Zdobnictwo obozowe, wybór nazw „6”, totemy
Regulaminy, Zabawy Integracyjne
Popołudnie
Wieczór
Dzień II Rano Kończenie pionierki i zdobnictwa obozowego
Wprowadzenie do fabuły, wykonanie elementów stroi i rekwizytów, dekoracje,
Popołudnie
Wieczór Ognisko powitalne- Otwierające kolonię „ W PODRÓŻ WYRUSZYĆ CZAS”
Dzień III JAPONIA Rano „Znaki, znaczki”- kaligrafia po Japońsku.
„Suiseki”- kamyczki. Zwiad terenowy
Popołudnie „Kamień, papier, nożyce”- poznanie starodawnej sztuki składania papieru, konkurs na najciekawszą figurkę, wykonanie prezentu dla najbliższych, wystawa naszych praca
Wieczór „Chanoyu i ikebana”- Ceremonia picia herbaty oraz sztuka układania kwiatów (dziewczynki),
„Tajemy krąg samurajów” –starodawne wykonywanie mieczy (chłopcy)
Dzień IV
JAPONIA Rano „Raku”-malowanie lakierem do paznokci porcelanowych kubeczków
Popołudnie „Festiwal latawców”- tradycja, budowa, próby z puszczaniem latawców oraz wykonanie czapek bambusowych chroniących głowę podczas prób lotów.
Wieczór „Banda Tanuk z Shojoji”- tradycyjne japońskie tańce oraz zabawy, pokaz tańca i makijażu gejsz i samurajów
Dzień V
JAPONIA Rano „Hina-Matsuri”- święto lalek (dziewczynki),
„Mifune-Matsuri”- budowa łodzi ( chłopcy),
Popołudnie „Wasi”- sztuka czerpania papieru-wykonywanie z niej wachlarzy oraz ich zdobienie
Wieczór „Wieczór ze sztukami walki od spokoju po mądrość”- lekcja karate, lekcja sumo oraz zawody
Dzień VI
HAKIM
Rano „W szkole Hakima”- ozdabiania ciała, pisanie i inne znaczki arabskie, horoskop drzew. Chrzest obozowy
Popołudnie „W świecie Alladyna”- lampy z gliny, wywoływanie dżina, bajka „ Lampa Alladyna”.
Wieczór „Coś dla ciała, coś dla ducha”- osiąganie nirwany, ćwiczenia jogi, muzyka hinduska, taniec brzucha, podstawy medytacji.
Dzień VII
HAKIM
Rano
„Jak Hakim wyzwala dobrą energię”- feng shui. Dzień gospodarczy
Popołudnie „Lusterko ba-qua”- tworzenie luster i ich właściwości. Dzień gospodarczy
Wieczór
„Westu”- wykonujemy własne dzwoneczki wietrzne. Dzień gospodarczy
Dzień VIII
HAKIM
Rano „Odkrywanie skarbów”- tworzymy własne szmaragdy, diamenty i inne skarby
Popołudnie „Ścieżka zdrowia”- olimpiada na temat zdrowia, odżywiania, sportu i rekreacji.
Wieczór „Wielka wyprawa w poszukiwaniu skarbów”- gra terenowa
Dzień IX
SHREK Rano „ Z wizytą na Ogrowym Bagienku”- Poznajemy Shreka i Jego Przyjaciół
Popołudnie „ Shrekowy poślizg” – gry i zajęcia sportowo-wodne
Wieczór „ Ciastek ! Gdzie Jesteś?”- tworzenie słodki Ciastków
Dzień X
SHREK Rano „ Magiczne Mikstury”- czyli co powstanie z połączenia Shreka z Osłem?
Popołudnie „ Zakochany Shrek”- śluby obozowe
Wieczór „ Shrekoteka”- tańce i zabawy integracyjne, zabawy z Chustą Klanzy
Dzień XI
SHREK Rano „ Porwanie Fiony” – gra terenowa
Popołudnie „ Zabawy z błotem” – lepie z gliny
Wieczór „ Pożegnanie ze Shrekiem”- ognisko
Dzień XII
DZIKI ZACHÓD Rano „ Podróż na Dziki Zachód”- poznajemy nowych przyjaciół
Popołudnie „ Płuczki złota, prawdziwe rodeo i ujeżdżanie mustangów”
Wieczór „ Król Rewolweru”-, czyli wieczór w saloonie
Dzień XIII
DZIKI ZACHÓD Rano „ Napad na dyliżans”- gra terenowa
Popołudnie „ Spotkanie z czerwonoskórymi”- zajęcia o tolerancji i obcej kulturze
Wieczór „ Festiwal Country”- karaoke, tańce integracyjne
Dzień XIV Rano Pakowanie, demontaż, WYJAZD Z BAZY, PRZEJAZD DO WROCŁAWIA
Post został pochwalony 0 razy
|
|